Σύμφωνα με την έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού για την Μετανάστευση (2014) πάνω από 22.000 μετανάστες που προσπαθούσαν να ξεφύγουν από τον πόλεμο, τις διώξεις ή τη φτώχεια, έχουν βυθιστεί στη θάλασσα της Μεσογείου από το 2000.
Όπως απέδειξαν με τραγικό τρόπο τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, η Ευρώπη είναι ο πιο επικίνδυνος προορισμός στον κόσμο -όσο περίεργο και αν ακούγεται αυτό.
Την ίδια στιγμή όμως που για κάποιους ένα ταξίδι στην Ευρώπη είναι ένα ζήτημα ζωής ή θανάτου, για κάποιους άλλους συνεπάγεται μυθικά κέρδη.
Δουλεμπόριο: Μια άκρως επικερδής «βιομηχανία»
Το σύγχρονο δουλεμπόριο αποτελεί μια από τις πλέον κερδοφόρες «βιομηχανίες», με τα κέρδη στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου να αγγίζουν τα 12 με 14 δισ. δολάρια τον χρόνο, σύμφωνα με εκτιμήσεις.
Αρκεί κανείς να αναλογιστεί ότι η μέση τιμή του «εισιτηρίου» που καταβάλλεται στους δουλέμπορους ανά άτομο κυμαίνεται από 2.000 έως 4.000 δολάρια. Αν κάθε πλοιάριο μεταφέρει από 250 έως 800 μετανάστες, τότε το κέρδος για το δουλέμπορο ξεκινά από 500.000 ανά ταξίδι.
Ο εφιάλτης του ταξιδιού
Όπως αναφέρει σε εκτενές ρεπορτάζ η αμερικανική εφημερίδα Washinghton Post, κάποιες φορές το ρόλο του καπετάνιου μπορεί να αναλάβει και ένας μετανάστης που θέλει να φτάσει στην Ευρώπη.
Όποιος προσφερθεί εθελοντικά, συνήθως δεν πληρώνει εισιτήριο.
Καθώς η πρότερη εμπειρία δεν αποτελεί προαπαιτούμενο, οι δουλέμποροι συνήθως τους εφοδιάζουν με μία πυξίδα και στην καλύτερη των περιπτώσεων με ένα GPS και ένα δορυφορικό τηλέφωνο, αναφέρει η Washighton Post.
Τα πλοίο ξεκινούν συνήθως από τη Λιβύη και κατευθύνονται στη Λαμπεντούζα ή τη Σικελία. Η Λιβύη αποτελεί εδώ και καιρό άνδρο των δουλεμπόρων, μετά την πτώση του καθεστώτος Καντάφι.
Σύμφωνα μάλιστα με έκθεση των Ηνωμένων Εθνών, αρκετοί εξ αυτών είναι πρώην μέλη του μισθοφορικού στρατού του πρώην ηγέτη της Λιβύης.
Σύμφωνα μάλιστα με έκθεση των Ηνωμένων Εθνών, αρκετοί εξ αυτών είναι πρώην μέλη του μισθοφορικού στρατού του πρώην ηγέτη της Λιβύης.
Σε μια συνέντευξη του 2011, ένας από τους δουλεμπόρους υποστηρίζει με ένα πρωτοφανή κυνισμό στο βρετανικό guardian ότι η δουλειά του είναι να παρέχει απλώς μια υπηρεσία: «Δεν είμαι εγκληματίας. Παρέχω μια υπηρεσία. Είμαι απλώς ένας πάροχος», αναφέρει.
«Εάν γνωρίζεις τη θάλασσα, δεν είσαι άπληστος και σέβεσαι τις δυνατότητες του πλοίου, μπορείς να εγγυηθείς ένα ασφαλές ταξίδι στους επιβάτες. Μέχρι στιγμής κανένα δικό μου πλοίο δεν έχει βυθιστεί».
Μια από τις πιο συνήθεις τακτικές των δουλεμπόρων είναι να οδηγούν το πλοίο με τους μετανάστες στα ιταλικά χωρικά ύδατα, να ενημερώνουν το ιταλικό πολεμικό ναυτικό και εν συνεχεία ναεγκαταλείπουν το πλοίο στα ανοιχτά της θάλασσας, αναφέρει ο guardian
Οι δρόμοι των κυκλωμάτων της Μεσογείου
Η κεντρική Μεσόγειος είναι η βασική οδός που χρησιμοποιείται από τους δουλεμπόρους εδώ και μία δεκαετία προκειμένου να μεταφέρουν μετανάστες στη ΕΕ. Οι μετανάστες επιβιβάζονται στη βόρεια ακτή της Λιβύης και ενίοτε της Αιγύπτου και κατευθύνονται προς την Ιταλία ή τη Μάλτα. Οι περισσότερες δραστηριότητες αναπτύσσονται από τη Λιβύη καθώς ο έλεγχος είναι σχεδόν ανύπαρκτος. Η Ανατολική Μεσόγειος είναι η δεύτερη μεγαλύτερη οδός των μεταναστευτικών ροών προς τη Μεσόγειο.
thetoc.gr
Tags:
ΚΟΙΝΩΝΙΑ