Οι υπογράφοντες τις επιστολές τονίζουν ότι με την μετατροπή τους σε Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, οι επιπτώσεις για μαθητές και εκπαιδευτικούς θα είναι ολέθριες και μεταξύ των οποίων ότι:
- Όλοι οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας χάνουν την οργανική τους θέση (άρθρο 19 παρ. 15 του Ν.4692/2021) και τοποθετούνται με θητεία.
- Αποδέχονται την ατομική αξιολόγησή τους και την επιχειρούμενη εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
- Μετατρέπεται ο ρόλος του συντονιστή εκπαιδευτικού έργου σε αξιολογητή, αφού αυτός είναι που θα διενεργεί την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (άρθρο 20 παρ. 3β του Ν. 4692/2020).
- Τα εργασιακά δικαιώματα ακόμα και το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών τίθεται υπό αμφισβήτηση αφού το Υπουργείο Παιδείας μπορεί να το τροποποιεί κατά το δοκούν (παράγραφο 23 του Άρθρου 19).
- Η επιλογή των μαθητών δε θα γίνεται σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας αλλά με κλήρωση.
- Τέλος, για τα σχολεία αυτά θεσμοθετείται η προσέλκυση χορηγών (άρθρο 23), η συμμετοχή του δήμου, του Συλλόγου Γονέων, Συλλόγων αποφοίτων, αλλά και εξωσχολικών «προσωπικοτήτων» μέσω του Συμβούλιου στήριξης του σχολείου (Άρθρο 22).
Χωρίς καμία ενημέρωση και με αυθαίρετα επιχειρήματα όπως ισχυρίζονται και οι εκπαιδευτικοί στις επιστολές τους, προωθούνται πολιτικές που αντί να αναβαθμίζουν συνολικά το δημόσιο σχολείο, αποσκοπούν στη δημιουργία δικτύου σχολείων ελίτ με τη λογική της «αριστείας» και αποτέλεσμα την διεύρυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Με τη συνεχή και αντιδραστική αξιολόγηση που στο παρελθόν είχε οδηγήσει και σε απολύσεις, την απώλεια οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών οι οποίοι (κάποιοι μάλιστα λίγο πριν συνταξιοδοτηθούν) μπορεί να γίνουν «περιπλανώμενοι» και τελικά με αρκετούς μαθητές να αναγκάζονται να μετακινηθούν σε σχολεία μακριά από το σπίτι τους με δυσανάλογη επιβάρυνση των οικογενειών και δυσκολία στην καθημερινότητα των μαθητών.
Ως εκ τούτου, ο βουλευτής Κορινθίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ζήτησε άμεσες ενέργειες ώστε να μην μετατραπούν τα σχολεία σε πειραματικά και ενημέρωση από τον αρμόδιο Υπουργό επί των αντιδράσεων και των ζητημάτων που θέτει σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα του Νομού.