ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ – ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΣΕ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΟΥΝ ΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
Σημαντική είναι η άνοδος των τιμών σε πολλά αγαθά κυρίως λόγω των αυξήσεων σε ενεργειακά προϊόντα, όπως το φυσικό αέριο –η τιμή του οποίου έχει σχεδόν διπλασιαστεί μέσα σε ένα χρόνο– και τα πετρελαιοειδή, με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι ο χειμώνας θα είναι δύσκολος για τα νοικοκυριά και τους εμπόρους.
Προς το παρόν οι ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα κυμαίνονται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, ωστόσο, η διαφορά των τιμών συγκριτικά με τους προηγούμενους μήνες είναι ορατή στο καλάθι της νοικοκυράς. Μπορεί το πρόβλημα να είναι παγκόσμιο, ωστόσο, η άνοδος της τιμής στην ενέργεια και τα μεταφορικά αυξάνουν κατά πολύ τα κόστη με αποτέλεσμα και στην Ελλάδα, οι έμποροι αδυνατούν να απορροφήσουν την αύξηση αυτή.
Όλες οι εκτιμήσεις και τα δεδομένα που υπάρχουν όσον αφορά τις τιμές στις πρώτες ύλες, την ενέργεια αλλά και το κόστος μεταφοράς των προϊόντων το επόμενο διάστημα, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι αναμένεται νέο άλμα των τιμών μέσα στο φθινόπωρο. Κι αυτό γιατί, μπορεί έως τώρα να απορροφήθηκε η τιμή σε καταναλωτικά αγαθά που υπήρχαν ήδη στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αυτό όμως δεν αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς με τις νέες παραγγελίες τα κόστη είναι πολλαπλάσια, επισημαίνουν οι ειδικοί.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, η αύξηση στα μεταφορικά αγγίζει πλέον το 600%. Ενδεικτικό είναι πως ενώ ένα κοντέινερ που ξεκινούσε από την Κίνα με προορισμό την Ελλάδα κόστιζε 1.700 ευρώ, πριν από δύο χρόνια, δηλαδή πριν την πανδημία, σήμερα το κόστος του φτάνει ακόμη και τις 12.000 ευρώ.
«Σήμερα τυχαίνει να έχουμε κάνει παραγγελία 12.000 ευρώ. 600% αύξηση. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν κοντέινερ και παρακαλάμε να έρθουν. Δυστυχώς ή ευτυχώς η μεγαλύτερη παραγωγή είναι στην Κίνα», ανέφερε ο Βασίλης Μιστριώτης που ασχολείται με τις εισαγωγές.
Οι ανατιμήσεις χτυπούν ήδη την πόρτα των καταναλωτών στην Ελλάδα, με τον εμπορικό κόσμο να δηλώνει πως δεν μπορεί πια να τις απορροφήσει καθώς το άλμα είναι διπλό τόσο στις τιμές ενέργειας όσο και στο κόστος των μεταφορικών.
Για τρομακτικές ανατιμήσεις το τελευταίο διάστημα στο κόστος μεταφοράς από την Κίνα όπου σε πολλές περιπτώσεις έχει πενταπλασιαστεί έκανε λόγο ο Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών – Αντιπρόεδρος ΕΒΕΑ Σταύρος Καφούνης. Όπως είπε «είναι αναπόφευκτο όσο κι αν οι εμπορικές επιχειρήσεις θέλουν να μετακυληστεί στο κόστος των προϊόντων».
Οι ανατιμήσεις μπορεί να φτάσουν ακόμα και το 25%. «Φωτιά» πήραν και οι τιμές στα οικοδομικά υλικά, εκτοξεύοντας το κόστος κατασκευής.
Τον τελευταίο μήνα οι αυξήσεις στα οικοδομικά υλικά αγγίζουν το 4,6%, ωστόσο οι τιμές στα επιμέρους υλικά έχουν αυξηθεί πολύ περισσότερο, με το συγκεκριμένο σακί να φτάνει στις μάντρες 1,5 ευρώ πιο ακριβό. Πιο συγκεκριμένα παρατηρείται αύξηση 4,6% στα οικοδομικά υλικά. Οι αυξήσεις φτάνουν ακόμα και στο 75% για την τιμή του σιδήρου.
Το σενάριο για μείωση τιμών την άνοιξη
Το βασικό σενάριο της ΕΚΤ, της Κομισιόν αλλά και της Τράπεζας της Ελλάδας, θέλει μέχρι και την άνοιξη του 2022 οι αυξήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες να αρχίσουν να εξομαλύνονται. Στα προϊόντα πλην των καυσίμων, δηλαδή στις μεταφορές, τα μέταλλα, τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες, η ζήτηση θα ισορροπήσει με την προσφορά, ρίχνοντας τις τιμές.
Σχετικά με το πετρέλαιο, αναμένεται μετά το τέλος του χρόνου οι χώρες του ΟΠΕΚ να συμφωνήσουν τελικά στην αύξηση της παραγωγής κατά 400.000 βαρέλια σε ημερήσια βάση. Κάτι τέτοιο θα αρχίσει να αποκλιμακώνει και τις τιμές των τελικών προϊόντων διύλισης, δηλαδή τη βενζίνη, το πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης και τα υπόλοιπα παράγωγα πετρελαίου.