Ερωτηματικά προκαλεί το εύρημα της εύφλεκτης ουσίας που παρουσίασε η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, τους οποίους έχουν προσλάβει οικογένειας θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών, προκειμένου να διερευνήσουν τα αίτια του δυστυχήματος με τους 57 νεκρούς και τους 180 τραυματίες τον περασμένο Φεβρουάριο.
Οπως επεσήμανε ο Κώστας Λακαφώσης, μέλος της ομάδας σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε η Επιτροπή, οι αναλύσεις που πραγματοποίησε το Γενικό Χημείο του Κράτους εντόπισαν την ουσία ξυλόλιο σε δείγμα που συλλέχθηκε από εξωτερική λαμαρίνα της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας. Πρόκειται για διαλύτη, ιδιαίτερα εύφλεκτο, ο οποίος χρησιμοποιείται μεταξύ άλλων στη χημική βιομηχανία, αλλά και στη νόθευση καυσίμων.
Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι το ξυλόλιο δεν είναι ο μοναδικός διαλύτης που εντοπίστηκε στα δείγματα, καθώς όπως χαρακτηριστικά λένε πηγές κοντά στην υπόθεση, στα μισά δείγματα που εξετάστηκαν εντοπίστηκαν διαλύτες.
Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι τα εν λόγω δείγματα καθυστέρησαν πάρα πολύ να συλλεγούν, αφού χρειάστηκε να περάσει διάστημα άνω του ενός μήνα μετά το δυστύχημα για να γίνει η συλλογή και μάλιστα από σημεία μακρύτερα των επιθυμητών, καθώς τα ακριβή σημεία πρόκλησης της φωτιάς είχαν ήδη σκεπαστεί από την Περιφέρεια με τις οικογένειες των θυμάτων να εκφράζουν σοβαρή ανησυχία ότι πολλά στοιχεία μπορεί να έχουν καταστραφεί.
Σύμφωνα με τους ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, η απόδοση της φωτιάς στα έλαια των μετασχηματιστών, όπως επισημαινόταν στο πόρισμα των δικαστικών πραγματογνωμόνων που έχει δει το φως της δημοσιότητας, δεν τεκμηριώνεται δεδομένου ότι τα συγκεκριμένα έλαια είναι αυστηρών προδιαγραφών και όχι εύφλεκτα: «Αν συνέβαινε αυτό, θα έπρεπε ήδη να είχαμε σταματήσει την κυκλοφορία όλων των τρένων ή να απαγορευτεί η χρήση τους γι΄αυτό το σκοπό», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Φαίδων Καραιωσηφίδης.
Όπως μάλιστα ανέφεραν, το στοιχείο της έναρξης της φωτιάς είναι ιδιαίτερα κρίσιμο, καθώς βάσει των ιατροδικαστικών εκθέσεων υπάρχει τουλάχιστον ένας θάνατος θύματος, ο οποίος οφείλεται στη φωτιά και όχι στη σύγκρουση.
Την ίδια στιγμή, όπως επισημαίνεται στο πόρισμα, παρατηρήθηκε μη συμμόρφωση των βαγονιών της επιβατικής αμαξοστοιχίας με τους ισχύοντες ευρωπαϊκούς κανονισμούς πυρασφάλειας.
Η επιτροπή δεν έκανε αναφορά σε συγκάλυψη, μίλησε όμως ξεκάθαρα για μεγάλες και σοβαρές καθυστερήσεις που αφορούσαν κρίσιμα ζητήματα και στοιχεία.