Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αναφορά της Κέρης Μαυρομμάτη για τις επιπτώσεις των κυβερνητικών μέτρων στα παιδιά και τις ποινικές ευθύνες τις οποίες φέρουν οι δάσκαλοι και οι διευθυντές σχολείων δημοτικής εκπαίδευσης εάν συνταχθούν με τα κυβερνητικά μέτρα (απομόνωση των παιδιών που δεν φορούν μάσκα, εξετάσεις και τεστ στα παιδιά) χωρίς προηγούμενη έγκριση των γονέων.
Ένας γονέας αγωνιά για την υποχρεωτική χρήση μάσκας στο δημοτικό σχολείο και αναφέρει – δηλώνει τα παρακάτω:
Ως γνωστόν έχει εκδοθεί η πιο κάτω εσωτερική νομοθεσία:
1.
Ο Ν.4682/2-4-2020, που προβλέπει στις διατάξεις του πρώτου άρθρου ότι «προς τον σκοπό της αποφυγής κινδύνου εμφάνισης ή και διάδοσης κορωνοϊού, που ενδέχεται να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, μπορεί να επιβάλλονται μέτρα πρόληψης, υγειονομικής παρακολούθησης, καθώς και περιορισμού της διάδοσης της νόσου».
Κατ’ αρχήν επισημαίνουμε ότι εσφαλμένα ο κορωνοϊός αναφέρεται στον ανωτέρω Νόμο ως νόσος! Διότι δεν είναι νόσος, αλλά ιός που προκαλεί νόσο.
Τα μέτρα, που ρητά αναφέρονται, συνίστανται:
- (α) στην υποχρεωτική υποβολή σε κλινικό και εργαστηριακό ιατρικό έλεγχο, υγειονομική παρακολούθηση, εμβολιασμό, φαρμακευτική αγωγή και νοσηλεία προσώπων, για τα οποία υπάρχουν εύλογες υπόνοιες ότι μπορεί να μεταδώσουν άμεσα ή έμμεσα τη νόσο. (ε) στον προσωρινό περιορισμό προσώπων των περιπτώσεων (α) και (β) υπό συνθήκες που αποτρέπουν την επαφή με τρίτα πρόσωπα, από την οποία θα μπορούσε να προκληθεί μετάδοση της νόσου. Το μέτρο του προσωρινού περιορισμού δύναται να υλοποιείται σε κατάλληλο χώρο νοσοκομείου, υγειονομικής δομής, θεραπευτικού ιδρύματος, σε κατάλληλες δημόσιες ή ιδιωτικές εγκαταστάσεις προσωρινής διαμονής, ή και κατ’ οίκον, ανάλογα με την απόφαση του αρμόδιου κάθε φορά οργάνου.
- Η εκτέλεση των μέτρων των περιπτώσεων α΄, β΄ και γ΄ της προηγούμενης παραγράφου γίνεται από ιατρικό, νοσηλευτικό ή υγειονομικό προσωπικό σε κατάλληλους χώρους ή καταστήματα και τα μέτρα περιορίζονται, κατά το περιεχόμενο και κατά τη διάρκειά τους, στο μέτρο που είναι απολύτως αναγκαίο για τη διαμόρφωση ασφαλούς κρίσεως για την κατάσταση της υγείας των προσώπων στα οποία επιβάλλονται, τη λήψη των κατάλληλων προληπτικών ή θεραπευτικών μέτρων και την αποτροπή του κινδύνου μετάδοσης της νόσου.
Σύμφωνα με τις παραπάνω διατάξεις του Ν.4682/2020, προβλέπεται:
Α) Η υποχρεωτικότητα των ιατρικών πράξεων για ενήλικες και ανήλικα, χωρίς να προβλέπεται καμία διάκριση.
Κατά τις διατάξεις του άρθρου του Ν. Ν.3418/2005 «Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας», ιατρική πράξη είναι εκείνη που έχει ως σκοπό την με οποιαδήποτε επιστημονική μέθοδο πρόληψη, διάγνωση, θεραπεία και αποκατάσταση της υγείας του ανθρώπου.
Ως ιατρικές πράξεις θεωρούνται και εκείνες οι οποίες έχουν ερευνητικό χαρακτήρα, εφόσον αποσκοπούν οπωσδήποτε στην ακριβέστερη διάγνωση, στην αποκατάσταση ή και τη βελτίωση της υγείας των ανθρώπων και στην προαγωγή της επιστήμης. Στην έννοια της ιατρικής πράξης περιλαμβάνονται και η συνταγογράφηση, η εντολή για διενέργεια πάσης φύσεως παρακλινικών εξετάσεων, η έκδοση ιατρικών πιστοποιητικών και βεβαιώσεων και η γενική συμβουλευτική υποστήριξη του ασθενή.
Κατά τις διατάξεις των άρθρων 11 και 12 αυτού του Κώδικα, ο ιατρός δεν επιτρέπεται να προβεί στην εκτέλεση οποιασδήποτε ιατρικής πράξης χωρίς την προηγούμενη συναίνεση του ασθενή, μετά από την παροχή πλήρους, σαφούς και κατανοητής ενημέρωσης. Εάν ο ασθενής είναι ανήλικος, η συναίνεση δίδεται από αυτούς που ασκούν τη γονική μέριμνα ή έχουν την επιμέλειά του.
Οι διατάξεις του παρόντος Κώδικα εφαρμόζονται κατά την άσκηση του ιατρικού επαγγέλματος και την παροχή υπηρεσιών πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα και ανεξάρτητα από τον τρόπο ή τη μορφή άσκησης του ιατρικού επαγγέλματος, ατομικά, ομαδικά ή με τη μορφή ιατρικής εταιρείας, ως ελεύθερο επάγγελμα ή όχι.
Συνεπώς, κατά τα ανωτέρω και την υπ’ αριθμ. 215/2015 απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας, που έχει διανεμηθεί σε όλες τις υγειονομικές περιφέρειες της χώρας, απαιτείται η συναίνεση μου, ως γονέα, για οποιαδήποτε ιατρική πράξη στο παιδί μου, κατά το χρονικό διάστημα που ευρίσκεται εντός του σχολείου σας.
Σας δηλώνω ρητά με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος μου ότι δεν συναινώ σε οποιοδήποτε και με οποιονδήποτε τρόπο άγγιγμα- παρέμβαση-επέμβαση στο σώμα του παιδιού μου, την διενέργεια οιουδήποτε τεστ, είτε για διάγνωση στην αποκατάσταση ή και τη βελτίωση της υγείας του παιδιού μου εάν ασθενήσει, είτε στην προαγωγή της επιστήμης, χωρίς την προηγούμενη έγγραφη ενημέρωσή μου και χωρίς την έγγραφη συναίνεση μου. Η φοίτηση και η είσοδος του παιδιού μου στο σχολείο σας δεν τεκμαίρει την οποιαδήποτε συναίνεσή μου.
Επίσης, σας δηλώνω ρητά με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος μου, ότι η πιο πάνω συναίνεση μου είναι υποχρεωτική, κατά τις διατάξεις των άρθρων 3 παρ.2 και 5 της Διεθνούς Σύμβασης για τα δικαιώματα του παιδιού, που υπερισχύουν, κατά τις διατάξεις του άρθρου 28 παρ.1 του Συντάγματος, έναντι των εσωτερικών διατάξεων του παραπάνω Ν.4682/2020 και οποιασδήποτε άλλης σχετικής εσωτερικής νομοθεσίας. βλ. ΔΣΔΠ, άρθρο 3 παρ.2: «Τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναλαμβάνουν να εξασφαλίσουν στο παιδί την προστασία και τη φροντίδα που είναι απαραίτητα για την ευημερία του λαμβάνοντας υπόψη τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των γονέων του, των νόμιμων κηδεμόνων ή άλλων προσώπων που είναι νομικά υπεύθυνα γι αυτόν, και, για το σκοπό αυτό, λαμβάνει όλα τα κατάλληλα νομοθετικά και διοικητικά μέτρα».
Άρθρο 5: «Τα συμβαλλόμενα κράτη θα σέβονται τις ευθύνες, τα δικαιώματα και τα καθήκοντα των γονέων».
Β) Ο προσωρινός περιορισμός του ανήλικου παιδιού-μαθητή σε κατάλληλο χώρο, δημόσιο ή ιδιωτικό, εφόσον υπάρχουν «εύλογες υπόνοιες», χωρίς να ορίζεται η έννοια και τα κριτήρια του όρου «εύλογες υπόνοιες», που μπορεί να είναι και συνήθη συμπτώματα κοινής ετήσιας γρίπης, κατά την απόφαση του αρμόδιου κάθε φορά οργάνου.
Οι διατάξεις αυτές προβλέπουν στέρηση του ανθρωπίνου δικαιώματος της προσωπικής ελευθερίας και του παιδιού, με την εφαρμογή του μέτρου της «κράτησης», χωρίς την απαιτούμενη συναίνεση του γονέα, χωρίς νόμιμο λόγο, χωρίς τη νόμιμη διαδικασία, κατά παραβίαση των συνταγματικών διατάξεων του άρθρου 5 παρ.1 και των διεθνών διατάξεων των άρθρων 3 και 5 περί του ανθρώπινου δικαιώματος της ελευθερίας του παιδιού καθώς και των δικαιωμάτων-υποχρεώσεων γονέων της Διεθνούς Σύμβασης Δικαιωμάτων Παιδιού (ΔΣΔΠ), της Οικουμενικής Διακήρυξης Δικαιωμάτων Ανθρώπου (ΟΔΔΑ) και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) αντίστοιχα, καθώς και της προσβολής της αξίας και αξιοπρέπειας του παιδιού.
Σας δηλώνω ρητά με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος μου, ότι δεν συναινώ σε οποιαδήποτε μορφή της κατά τα ανωτέρω προβλεπόμενης κράτησης οπουδήποτε του παιδιού μου χωρίς την προηγούμενη έγγραφη ενημέρωσή μου και χωρίς την έγγραφη συναίνεση μου. Η φοίτηση και η είσοδος του παιδιού μου στο σχολείο σας δεν τεκμαίρει την οποιαδήποτε συναίνεσή μου.
Από τα ανωτέρω αναφερόμενα προκύπτει πρόδηλα η ευθύνη σας, ως Ελλήνων πολιτών και ως εκπαιδευτικών για την εφαρμογή των διατάξεων του Συντάγματος και των κανόνων διεθνούς δικαίου της Διεθνούς Σύμβασης Δικαιωμάτων Παιδιού (ΔΣΔΠ), που υπερισχύουν έναντι των ανωτέρω κανόνων εσωτερικού δικαίου, που είναι αντίθετοι προς αυτούς.
Επίσης έχετε ηθική και νόμιμη υποχρέωση να αντιδράσετε εάν οποιοδήποτε «αρμόδιο όργανο» αποπειραθεί ή προβεί σε μεταφορά του παιδιού μου από το χώρο του σχολείου «σε άλλο κατάλληλο χώρο», διότι αυτό το «αρμόδιο όργανο» διαπράττει το ποινικό αδίκημα της αρπαγής ανηλίκου, κατά τις διατάξεις του άρθρου 324 του Ποινικού Κώδικα, και εσείς οφείλετε να μην καταστείτε συναυτουργοί, κατά τις διατάξεις του άρθρου 45ΠΚ.
Επιπρόσθετα έχετε νόμιμη υποχρέωση να εξετάσετε τη νομιμότητα της οιασδήποτε προσταγής από την Προϊσταμένη σας Αρχή, διότι υπερισχύει η προστασία των εννόμων αγαθών της ελευθερίας, αξίας και αξιοπρέπειας του παιδιού-μαθητή και γενικά το συμφέρον του παιδιού, καθώς εν προκειμένω η πιθανή σύγκρουση καθηκόντων δεν αίρει το αξιόποινο των παραπάνω πράξεων της αρπαγής και της παράνομης κράτησης παιδιού- μαθητή.
2.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση με αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 55339(ΦΕΚ 3780/Β/8-9-2020) η οποία ισχύει έως τις 30.10.2020.
Αυτή περιλαμβάνει:
Α. Στις παραγράφους 20 και 21 την αιτιολογία εφαρμογής του μέτρου της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας μη ιατρικής μάσκας και στα παιδιά του δημοτικού, που είναι η επικαλουμένη «εξαιρετικά επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη να αντιμετωπισθούν οι άμεσοι κίνδυνοι από τη διάδοση του κορωνοϊού COVID-19 κατά τη λειτουργία των σχολικών μονάδων… για το εκπαιδευτικό έτος 2020-2021».
Όμως δεν επισυνάπτεται καμία επιστημονική τεκμηρίωση των από 20.8.2020 και 3.9.2020 εισηγήσεων της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του Κορωνοϊού COVID-19, που να αποδεικνύει τον εξαιρετικά επείγοντα χαρακτήρα και τον απρόβλεπτο χαρακτήρα της ανάγκης αντιμετώπισης των άμεσων κινδύνων από τη διάδοση του κορωνοϊού με τη υποχρεωτική χρήση της μάσκας από παιδιά-μαθητές στο σχολείο.
Αντίθετα, σύμφωνα με τα επισυναπτόμενα στατιστικά στοιχεία έως 22-9-2020 του Ευρωπαϊκού Κέντρου Ελέγχου Λοιμώξεων, η θνητότητα στην Ελλάδα το μήνα Σεπτέμβριο από κορωνοϊό ανέρχεται στο 1,5%. Επίσης τα στατιστικά στοιχεία των θανάτων της ΕΛΣΤΑΤ είναι περίπου στον ίδιο αριθμό όπως πέρυσι το ίδιο χρονικό διάστημα, δηλ. το 2019 -53.609 θάνατοι, το 2020 – 53.600 θάνατοι. διάστημα, δηλ. το 2019 -53.609 θάνατοι, το 2020 -53.619 θάνατοι. βλ. greeklignite.blog.spot.gr, 5-9-2020.
Συνεπώς η παραπάνω ΚΥΑ, όπως κάθε ΚΥΑ, είναι αντισυνταγματική τόσον ουσιαστικά όσο και τυπικά εφόσον δεν αποδεικνύεται η επικαλουμένη κατάσταση ανάγκης και εφόσον τα παραπάνω μέτρα εκτάκτου ανάγκης δεν έχουν υιοθετηθεί εντός της Βουλής με τη διεξαγωγή κοινοβουλευτικού διαλόγου. βλ. Κωνσταντίνος Βαθιώτης, Αναπλ. Καθηγητή Νομικής Σχολής Δ.Π.Θ, «Η ποινική αξιολόγηση του κρατικού πειθαναγκασμού των πολιτών σε παρατεταμένη μασκοφορία».
Οι σχετικοί συνταγματικοί, ευρωπαϊκοί και διεθνείς κανόνες, καθορίζουν τα όρια της ελληνικής κρατικής εξουσίας θέσπισης περιορισμών με τον ορισμό της έννοιας της έκτακτης ανάγκης, των εξαιρετικών περιστάσεων. Έτσι οι διατάξεις του άρθρου 15 παρ 1 της ΕΣΔΑ, που έχουν καταστεί εθνικές διατάξεις (κύρωση της ΕΣΔΑ με ΝΔ 53/1974), καθορίζουν την έννοια της περίπτωσης της έκτακτης ανάγκης, η οποία επιτρέπει σε καθένα συμβαλλόμενο κράτος «να λάβει μέτρα, κατά παράβαση των προβλεπομένων υποχρεώσεών της από την Σύμβαση».
Οι περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης είναι:
– «η περίπτωση του πολέμου ή η περίπτωση δημόσιου κινδύνου απειλής της ζωής του έθνους» και,
– «η περίπτωση του εξαιρετικού δημοσίου κινδύνου, ο οποίος απειλεί την ύπαρξη του έθνους, κατά τις διατάξεις του άρθρου 4 παρ.1 της ΔΣΑΠΔ». Όμως είναι πρόδηλο ότι τέτοιες περιπτώσεις δεν συνιστά ο κορωνοϊός με θνητότητα 1,5% και αριθμό θανάτων το 2020 στην Ελλάδα περίπου όμοιο με αυτό της ίδιας χρονικής περιόδου του 2019 που δεν υπήρχε ο κορωνοϊός, σύμφωνα με τα επικαλούμενα και επισυναπτόμενα στατιστικά στοιχεία.
Β. Στις διατάξεις του άρθρου 2 της ΚΥΑ προβλέπεται η υποχρεωτική χρήση μη ιατρικής μάσκας στα παιδιά και του δημοτικού, χωρίς να επισυνάπτονται σχετικά επιστημονικά δεδομένα με τις απαραίτητες αναφορές τους στη διεθνή βιβλιογραφία των από 20.8.2020 και 3.9.2020 εισηγήσεων της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του Κορωνοϊού COVID-19, που να αποδεικνύουν ότι είναι το πλέον πρόσφορο μέσο, το οποίο αποτελεί κριτήριο για την εφαρμογή της συνταγματικής και διεθνούς αρχής της αναλογικότητας, για τον περιορισμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των παιδιών από το ελληνικό κράτος.
Η υποχρεωτική χρήση μάσκας δεν είναι μέσο πρόσφορο για την αποτροπή της μετάδοσης του κορωνοϊού από τα παιδιά, εφόσον:
– Δεν έχει προηγηθεί δημόσια επίκληση και ενημέρωση των γονέων περί κλινικών δοκιμών, ερευνών και στατιστικών μελετών δημοσιευμένων σε έγκριτα ιατρικά περιοδικά, που να καταδεικνύουν ότι όντως η χρήση της μάσκας: (α) προστατεύει εμποδίζοντας την διασπορά του ιού, (β) στο υγιές ασυμπτωματικό παιδί, που είναι δυνατόν, εάν είναι δυνατόν, να είναι φορέας «μικρού ή μεγάλου» ιικού φορτίου, να μη συντελέσει στη διάδοση του κορωνοϊού, (γ) ότι ταυτόχρονα δεν δημιουργεί κινδύνους για την υγεία -σωματική και ψυχική- των παιδιών, λόγω της 5ωρης χρήσης μάσκας καθημερινά στο σχολείο.
Κατά τον Π.Ο.Υ. και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Λοιμώξεων, τα επιστημονικά δεδομένα για την αποτελεσματικότητα της χρήσης υφασμάτινης μάσκας στον περιορισμό εξάπλωσης των αναπνευστικών λοιμώξεων, είναι στη καλύτερη περίπτωση περιορισμένα.
– Οι μη ιατρικές μάσκες, που φορούν τα παιδιά, ιδιαίτερα της μίας χρήσης, δεν έχουν καμιά απολύτως προδιαγραφή ή έλεγχο τήρησης προδιαγραφών ή συνθήκη ασφαλούς περιτυλίγματος, συσκευασίας και αποστείρωσης από αρμόδιο κρατικό φορέα, όταν, ως γνωστόν, ευρίσκονται εκτεθειμένες και πωλούνται απ’ όλους τους πάγκους όλων των εμπορικών καταστημάτων, ωσάν πορτοκάλια. Έτσι φορούν τα παιδιά καθημερινά στο πρόσωπο τους μη αποστειρωμένη μάσκα χορηγούμενη από μη αποστειρωμένα χέρια, οι οποίες έχουν όλα τα μικρόβια του πάγκου πώλησης, των χεριών των πωλητών ή/και των κατασκευαστών.
Οι υφασμάτινες μάσκες, κατά την άποψη πολλών επιστημόνων, δεν μπορεί να εμποδίσει την διασπορά σταγονιδίων και αερολυμάτων της αναπνοής. Το πάχος της ίνας της υφασμάτινης μάσκας είναι 24 μίκρα χιλιοστά και ο κορωνοϊός στο μικροσκόπιο είναι 12 μίκρα χιλιοστά, με συνέπεια να μπορούν να εισέλθουν 200 κορωνοϊοί από την καλά τοποθετημένη και αποστειρωμένη υφασμάτινη μάσκα.
Είναι δε αξιοσημείωτο ότι σε κάποιες συσκευασίες μη ιατρικών μασκών, αναγράφεται ότι αυτές δεν προσφέρουν προστασία από τον κορωνοϊό.
– Επηρεάζει τη σωστή ρύθμιση της αναπνοής των παιδιών, που κλείνουν με τη μάσκα τις αεροφόρους οδούς, κατά την άποψη πολλών ειδικών. Η μη σωστή αναπνοή συντελεί στη οξείδωση του παιδικού εγκέφαλου.
– Συντελεί στη κατακράτηση του επιζήμιου διοξειδίου του άνθρακα.
– Αποτελεί εστία μικροβίων, κατά τη διάρκεια της 5ωρης χρήσης της μάσκας-μασκοφορίας των παιδιών. Το μικροκλίμα που δημιουργείται εντός της μάσκας, λόγω της αύξησης της υγρασίας και θερμοκρασίας, ευνοεί την επιβίωση μικροβίων. Επίσης οι μαθητές του δημοτικού δεν έχουν και δεν μπορούν να αποκτήσουν άμεσα την ικανότητα ή την δεξιότητα να φορούν τη μάσκα χωρίς να αγγίζουν επί 5ωρο το μπροστινό μέρος της μάσκας με τα χέρια τους, δηλαδή καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο. Ως γνωστόν αυτή την ικανότητα δεν έχουν ούτε η πλειοψηφία των ενηλίκων, ούτε η υπουργός Παιδεία κ. Κεραμέως, ούτε ο κ. Μητσοτάκης, που αγγίζουν συνεχώς με τα χέρια τους το μπροστινό μέρος της μάσκας τους, σύμφωνα με εικόνες τους στα ΜΜΕ.
Επίσης τα παιδιά δεν μπορούν και δεν έχουν, βραχυπρόθεσμα ή/και μακροπρόθεσμα, την ικανότητα ή δεξιότητα να προστατεύουν επιμελώς τη μάσκα τους επί 5 ώρες για να μη φορτώνεται με μικρόβια, ιδιαίτερα όταν χτυπάει το κουδούνι για διάλειμμα!
Επιπρόσθετα ούτε ο αριθμός των εκπαιδευτικών επαρκεί για να εποπτεύουν κάθε παιδί «στην ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας… ειδικά για τους μαθητές από το Νηπιαγωγείο έως και την Γ’ Δημοτικού», όπως εντέλλονται από το από 14-09-2020 Αρ. Πρωτ. 121052/ΓΔ4 με θέμα «Διευκρινίσεις» έγγραφο του Υπ. Παιδείας.
Ο δάσκαλος είναι παιδαγωγός και δεν μπορεί να γίνει το «μπουλντόκ» του κάθε παιδιού για να μην διεκδικεί το ανθρώπινο δικαίωμα στην σωστή αναπνοή, δηλαδή το δικαίωμα στην υγεία και στη ζωή. Γι αυτό άλλωστε ο ΠΟΥ, στην από 21-8-2020 Οδηγία του, συνιστά τη μη χρήση μάσκας σε παιδιά 6-11 χρονών, εφόσον δεν συντρέχουν οι παρακάτω παράγοντες (βλ. ΠΟΥ, Advice on the use of masks for children in the community in the context of COVID-19, Annex to the Advice on the use of masks in the context of COVID-19,21 August 2020):
- Όταν δεν υπάρχει εκτεταμένη διασπορά του ιού στη περιοχή, που το παιδί κατοικεί, όπως δεν υπάρχει στη περιοχή μας .
- Όταν δεν έχει την ικανότητα να χρησιμοποιεί με ασφαλή και κατάλληλο τρόπο τη μάσκα, όπως ένας ενήλικας.
Σύμφωνα με την παραπάνω Οδηγία του ΠΟΥ, το Υπουργείο Υγείας της Κύπρου αναθεώρησε την πολιτική του ούτως ώστε η χρήση της μάσκας των παιδιών στο Δημοτικό να είναι μη υποχρεωτική, λαμβάνοντας υπόψη τις αντιδράσεις των γονέων των παιδιών των δημοτικών σχολείων. Επίσης δεν προβλέπεται η χρήση της μάσκας στα παιδιά του Δημοτικού στη Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Σουηδία, Ρωσία.
– Η μάσκα δυσχεραίνει τη παιδαγωγική διαδικασία, διότι στερεί από μαθητές και εκπαιδευτικούς τη μεταξύ τους λεκτική επικοινωνία με τις εκφράσεις του προσώπου και διότι η φωνή αλλοιώνεται σημαντικά εξαιτίας της κάλυψης του στόματος από το υλικό της μάσκας, που όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά για τη κατανόηση της πρόθεσης του ομιλητή-δασκάλου και τη διατήρηση της προσοχής του ακροατή-μαθητή.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η χρήση μάσκα έχει αρνητικές συνέπειες για την αναγνώριση του χαρακτήρα του δασκάλου και του συμμαθητή, εφόσον οι εκφράσεις προσώπου, η έκφραση συναισθημάτων όπως το χαμόγελο του δασκάλου και του συμμαθητή, αποτελούν στοιχεία του χαρακτήρα κάθε ανθρώπου. βλ. Agamben, «Μέσα χωρίς σκοπό», μτφ.: Aθ. Παπαναγιώτου / Θ. Ζαρταλούδης, εκδ. Νήσος, Αθήνα 2019, σελ. 91.
Επιπρόσθετα δυσχεραίνει την άσκηση του δικαιώματος της προσωπικής επικοινωνίας του κάθε παιδιού-μαθητή με το δάσκαλο του και τον συμμαθητή του.
Οι αρνητικές συνέπειες της υποχρεωτικής χρήσης της μάσκας από τα παιδιά, υποστηρίζονται δημόσια από επιστήμονες-ιατρούς-μέλη της διεθνούς ιατρικής κοινότητας, σύμφωνα με τα ισχύοντα επιστημονικά δεδομένα και τις σχετικές αναφορές της διεθνούς ιατρικής θεωρίας και επιστήμης. Δηλαδή υποστηρίζουν ότι, πρώτον, δεν συνιστάται η χρήση μάσκας στα παιδιά για τη προστασία της δικής τους υγείας και της δημόσιας υγείας, και δεύτερον ότι η χρήση της μάσκας προσβάλλει τη σωματική και ψυχική τους υγεία ανεπανόρθωτα.
Ειδικότερα οι πιο κάτω επιστήμονες, υποστηρίζουν τα κάτωθι αναφερόμενα:
Ιωάννης Κουντουράς, ομότιμος Καθηγητής Ιατρικής ΑΠΘ: «Η χρήση μάσκας στην παιδική ηλικία δεν συνιστάται προς το παρόν σύμφωνα με τα τρέχοντα επιστημονικά δεδομένα με τις απαραίτητες αναφορές της διεθνούς βιβλιογραφίας».
Dr Sucharit Bhakdi, Ειδικός στη Μικροβιολογία, Ιιολογία, Επιδημιολογία, Λοιμωξιολογία:
«1. Η Επιδημία του κορωνοϊού έχει τελειώσει, ειδικά για Ευρώπη, Ελλάδα, όπως αποδεικνύεται από τα στατιστικά δεδομένα.
2. Το δεύτερο κύμα είναι αναληθές. Τα τεστ δίνουν αναληθή στοιχεία.
3. Οί άνθρωποι κάτω από 70 χωρίς υποκείμενο νόσημα δεν κινδύνεψαν.
4. Κορωνοϊοί υπάρχουν εκατοντάδες χρόνια και θα υπάρχουν. Οι άνθρωποι έχουμε εκτεθεί σε κορωνοϊούς και το αμυντικό μας σύστημα ξέρει πώς να τους αντιμετωπίζει.
5. Τα παιδιά αντιμετωπίζουν 10 παραλλαγές κορωνοϊού σε μια δεδομένη στιγμή και δεν ανακυκλώνονται. Το παιδί θα είναι κάθε χρόνο καλύτερα και έτσι όταν μεγαλώσει, το παιδί θα είναι προστατευμένο με το αμυντικό του σύστημα. Έχει αποδειχθεί ότι όλοι έχουμε αντισώματα που μπορούμε να διαχειριζόμαστε οιονδήποτε ιό.
6. Το αμυντικό μας σύστημα διαθέτει τα κύτταρα-φονείς στους λεμφαδένες, που επιτίθενται στα κύτταρα με γενετικό υλικό κορωνοϊού. Όταν ένα κύτταρό μας προσβάλλεται από ιό, βγάζει πεπτίδια-πρωτεΐνες, που αναγνωρίζει το αμυντικό μας σύστημα μας και που μπορεί να διαχειρίζεται. Το αμυντικό μας σύστημα ενεργοποιείται με τα κύτταρα-φονείς, που πλησιάζουν τα προσβεβλημένα κύτταρα και επιχειρούν να σκοτώσουν τον ιό».
Καθηγητής GIULIO TARRO: «Η Μάσκα επιδρά στο κέντρο του εγκεφάλου και σε άλλες περιοχές εγκεφάλου, στις συνδέσεις με αμυγδαλή. Επιδρά στη συμπεριφορά και προκαλεί διαταραχές στη συμπεριφορά, επεμβαίνει στη γενετική και ψυχολογική του ανάπτυξη. Προκαλεί λειτουργικό αυτισμό στο παιδί, δηλαδή δεν θα μπορεί να αναγνωρίσει ένα πρόσωπο από ένα άλλο πρόσωπο, να διακρίνει το φύλλο προσώπου. Η Μάσκα κρύβει το πρόσωπο του ανθρώπου, που συντελεί στην σωματική επικοινωνία Το πρόσωπο μάς χαρακτηρίζει, δίνει ταυτότητα. Η Μάσκα θα προκαλέσει προβλήματα όταν το παιδί ενηλικιωθεί, δαρβινική δυσκολία εξέλιξης, δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στις δυσκολίες της ζωής».
Dr Guido C.Hoffman, Ανθρώπινη Ιατρική στο Marburg: «Ο λόγος χρήσης της μάσκας στα παιδιά δεν είναι ιατρικός αλλά λόγος αποκοινωνικοποίησης των παιδιών, λόγος να χωριστούν τα παιδιά. Ο κορωνοϊός είναι όπως μία γρίπη και η μάσκα δεν έχει καμία χρησιμότητα. Με τη μάσκα αυξάνεται η εισπνοή διοξειδίου του άνθρακα και προκαλεί πονοκεφάλους. Η μάσκα καταστρέφει τη ψυχική και σωματική υγεία των παιδιών».
Καθηγητής Αdalo: «Ο ασυμπτωματικός άνθρωπος δεν μεταδίδει μόλυνση διότι έχει χαμηλό ιικό φορτίο . Το παιδί δεν νοσεί, δε μεταδίδει, διότι δεν έχει ιικό φορτίο. Δεν έχουν προσκομίσει επιστημονικά στοιχεία για το παιδί».
Συνεπώς ο Έλληνας νομοθέτης και η Εθνική Επιτροπή Προστασίας της Δημόσιας Υγείας , ο γονιός και ο εκπαιδευτικός, έχουν υποχρέωση να λάβουν υπόψη τους όλα τα παραπάνω δεδομένα με γνώμονα το συμφέρον του παιδιού κατά τους διεθνείς κανόνες της ΔΣΔΠ.
Αυτό το μη πρόσφορο περιοριστικό μέτρο της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας από το παιδί στο σχολείο για τη μη διάδοση του κορωνοϊού, το οποίο δεν υπαγορεύεται από κατάσταση ανάγκης εξαιρετικού χαρακτήρα κατά την απαιτούμενη νομική θεμελίωση από το Σύνταγμα και τους διεθνείς κανόνες, προσβάλλει τα ανθρώπινα δικαιώματα των παιδιών-μαθητών και δεν προστατεύει την παιδική ή/και τη δημόσια υγεία, εφόσον δεν έχει την απαιτούμενη αναμφισβήτητη επιστημονική θεμελίωση και τεκμηρίωση. Επιβάλλεται δε η υποχρεωτική εφαρμογή του με εξαναγκασμό του παιδιού με την προβλεπόμενη επιβολή κυρώσεων.
Οι δε εκπαιδευτικοί εντέλλονται-προστάζονται να απειλούν με την επιβολή ή να επιβάλλουν στο παιδί κυρώσεις, σύμφωνα με: (α) το από 14-09-2020 Αρ. Πρωτ. 121052/ΓΔ4 «να παραμένει σε ειδικό χώρο, με τήρηση όσο το δυνατόν επαρκούς απόστασης και των λοιπών μέτρων προστασίας, μέχρι την παραλαβή του από τους γονείς/κηδεμόνες του», και (β) τις διατάξεις του άρθρου 8 της Κοινής Υπουργικής Απόφασης Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 55339, την καταγραφή και προσμέτρηση απουσιών του παιδιού-μαθητή.
Οι επιβαλλόμενες πιο πάνω κυρώσεις στο παιδί-μαθητή συνιστούν εξαναγκασμό του παιδιού-μαθητή:
– Σε αυτοβλάβη ή αυτοδιακινδύνευση της υγείας του και της ζωής του, σε αυτοπροσβολή του ανθρώπινου δικαιώματος του να απολαμβάνει τα υψηλότερα δυνατά επίπεδα υγείας και του δικαιώματος της ζωής,
– σε περιορισμό της προσωπικής του ελευθερίας μέσω της απειλής, που περιλαμβάνει την προβλεπόμενη κύρωση της κράτησης σε ειδικό χώρο, που προσβάλει την ανθρώπινη αξία και την αξιοπρέπεια του παιδιού-μαθητή διότι αποτελεί μορφή διάκρισης από τους υπόλοιπους συμμαθητές και μορφή τιμωρίας καθώς και μορφή ψυχικής βίας,
– σε στέρηση του δικαιώματος της εκπαίδευσης με τον εξαναγκασμό σε αποχώρησή του από το σχολείο, υποχρεωτική παραλαβή από τον γονέα για υποχρεωτική αποχώρηση, με την καταγραφή και την προσμέτρηση απουσιών του παιδιού-μαθητή με κίνδυνο απώλειας εκπαιδευτικής χρονιάς, που προσβάλλει το ανθρώπινο δικαίωμα της εκπαίδευσης.
Η πιο πάνω απειλή, που περιλαμβάνει τις προαναφερόμενες μη νόμιμες πράξεις, πραγματώνεται υπό ιδιαίτερες συνθήκες εξαναγκασμού, που είναι η παιδική ηλικία.
Ο πιο πάνω εξαναγκασμός παραβιάζει τους συνταγματικούς και τους διεθνείς κανόνες της Διεθνούς Σύμβασης Δικαιωμάτων του Παιδιού περί προστασίας των δικαιωμάτων της υγείας (άρθρο 24ΔΣΔΠ), της ζωής (άρθρο 6ΔΣΔΠ), της εκπαίδευσης (28 ΔΣΔΠ), της προσωπικής ελευθερίας, της ανθρώπινης αξίας (άρθρο 2Σ) και αξιοπρέπειας, περί απαγόρευσης κάθε μορφής διάκρισης και τιμωρίας (2παρ2 ΔΣΔΠ), περί απαγόρευσης άσκησης κάθε μορφής ψυχικής βίας (19ΔΣΔΠ).
Όσοι αποφάσισαν την υποχρεωτική χρήση της μάσκας από το παιδί-μαθητή, δίνουν την εντύπωση ότι αποδέχονται την βλάβη της υγείας ή την διακινδύνευση της ή ακόμη και την απώλεια της ζωής του παιδιού-μαθητή και πρέπει να εξετασθεί κατά πόσον υπέχουν ευθύνη ως έμμεσοι αυτουργοί τετελεσμένης ή εν αποπείρα σωματικής βλάβης (απλής, επικίνδυνης, βαριάς: άρθρα 308-310 ΠΚ) καθώς και έκθεσης (είτε απλής είτε θανατηφόρας: άρθρο 306 παρ 1 και 2 ΠΚ). βλ. ο.π., Κ. Βαθιώτης.
Η ελληνική κυβέρνηση, ως κυβέρνηση συμβαλλόμενου Κράτους της ΔΣΔΠ, έχει συμβατική υποχρέωση (Άρθρο 4) να λαμβάνει όλα τα κατάλληλα νομοθετικά, διοικητικά και άλλα μέτρα για την εφαρμογή των δικαιωμάτων του παιδιού και να εξασφαλίσει στο παιδί την προστασία και τη φροντίδα που είναι απαραίτητα για την ευημερία του, λαμβάνοντας υπόψη τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των γονέων του, των νόμιμων κηδεμόνων ή άλλων προσώπων που είναι νομικά υπεύθυνα γι αυτόν.
Ο εκπαιδευτικός και ο γονέας έχει νόμιμη και ηθική υποχρέωση να μη συμμετάσχει στην τέλεση ποινικού αδικήματος αυτοδιακινδύνευσης ή και αυτοπροσβολής της υγείας του μαθητή του και τέκνου του αντίστοιχα, δηλαδή να μη γίνει συναυτουργός κατά τις διατάξεις του άρθρου 45 ΠΚ.
Επίσης έχουν νόμιμη υποχρέωση να μην συναινέσουν στη τέλεση της αξιόποινης πράξης της απειλής.
Αντίθετα έχει υποχρέωση τόσον ο εκπαιδευτικός, ως παιδαγωγός και ως πολίτης, όσο και ο γονέας, ως πολίτης ενός συμβαλλόμενου κράτους της Διεθνούς Σύμβασης Δικαιωμάτων Παιδιού και της Οικουμενικής Διακήρυξης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και ως ασκών τη γονική μέριμνα δικαιώματα και υποχρεώσεις γονέα, να εφαρμόσει τους διεθνείς κανόνες για τα δικαιώματα του παιδιού, που υπερισχύουν των εθνικών κανόνων κατά 28παρ 1 του Συντάγματος.
Τα συμβαλλόμενα κράτη θα σέβονται τις ευθύνες, τα δικαιώματα και τα καθήκοντα των γονέων, κατ’ άρθρο 5ΔΣΔΠ. Το παιδί έχει ανθρώπινο δικαίωμα να ζήσει και ν’ αναπτυχθεί στο πνεύμα της αξιοπρέπειας και της ελευθερίας. Σε όλες τις αγωγές που αφορούν παιδιά, από οποιοδήποτε δημόσιο και ιδιωτικό φορέα διενεργούνται, πρέπει να λαμβάνονται πρωτίστως υπόψη τα συμφέροντα του παιδιού.
Για αυτό σας δηλώνω ότι έχω νόμιμη και ηθική υποχρέωση και δικαίωμα κατά το ελληνικό Σύνταγμα, το ελληνικό Ποινικό και Οικογενειακό Δίκαιο, τη Διεθνή Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού και την Οικουμενική Διακήρυξη Δικαιωμάτων του Ανθρώπου:
- να προστατεύσω τα δικαιώματα και το συμφέρον του παιδιού μου από οποιαδήποτε προσβολή τους, εφαρμόζοντας το ελληνικό Σύνταγμα και τους διεθνείς κανόνες της Σύμβασης για τα δικαιώματα του παιδιού, που υπερισχύουν όλων των αντίθετων εθνικών διατάξεων των σχετικών με την υποχρεωτική χρήση της μάσκας στο σχολείο,
- να μην υποβάλλω το παιδί μου σε αυτοβλάβη ή αυτοδιακινδύνευση της υγείας του, από την υποχρεωτική χρήση της μάσκας στο σχολείο,
- να προστατεύσω το παιδί μου από κάθε σωματική βλάβη, απλή ή επικίνδυνη ή βαριά και να μην εκθέσω το παιδί μου σε βραχυπρόθεσμη, μεσοπρόθεσμη, μακροπρόθεσμη διακινδύνευση της σωματικής και ψυχικής του υγείας, από την υποχρεωτική μασκοφορία.
Η Κέρη Π. Μαυρομμάτη είναι Δρ. Διεθνούς Δικαίου, Δικηγόρος και μέλος του ΕΠΑΜ. Το παρόν άρθρο της προδημοσιεύτηκε στη σελίδα της στο Facebook: «O Λόγος της Κέρης Μαυρομμάτη».